Saturday, December 7, 2013

МИНИЙ МАНЛАЙЛАГЧ

Хүн бүр л энэ хорвоо дээр мэндлээд өөрийн нэгэн цоо шинэ, агуу ертөнцийг бүтээдэг. Мэдээж биднийг өсгөж, хүмүүжүүлж, өөрсдийнхөө соёлыг түгээсэн эцэг эх, эмээ өвөө нар минь бидний хамгийн сайн манлайлагчид байдаг ч тэднийг манлайлагч гэж хэлэхэд энэ үгийн утга багадна.
Он жилийн алчуур
Олон дахин далласаар
Өнгөрсөн дуртгал дотроос
Өөрөө намайг дуудна
Мартсныг санаж, үлдсэнийг бүтээе гэж
Манлайлагчийнхаа талаар өгүүлье
Харин миний мөрөөдөл, зорилгоос урган гарсан цор ганц манлайлагч байдаг. Тэр хүн л хамгийн зөвийг ярьж, тэр хүн л хамгийн ихийг хийж, тэр хүн л хамгийн шинэлэг бүхнийг сэтгэн гаргаж, тэр л манлайлагч гэдэг үгийг бүрэн утгаар нь илэрхийлж чадах хүн. Түүнийг Уолт Дисней гэдэг ба агуу “Диваажингийн хот” болох Дисней лендийг өөрийн уран сэтгэмж, ухаанаар бүтээсэн хүн юм. Уолт хар багаасаа л их зовлон үзэж өссөн ба тэрээр миний амьдралд “Хүүхэд нас” гэж байгаагүй гэж хэлжээ. Учир нь тэр үүрийн 3 цаг гэхэд л бусдаас түрүүлж босон өглөөний сонины шинэ дугаар худалдан авч борлуулдаг байсан юм. Багаасаа л их зураг зурах дуртай хүү байжээ. Түүнийг алдарт хүргэсэн анхны бүрэн хэмжээний хүүхэлдэйн кино бол “Алиса гайхамшгийн оронд” юм. Мөн нэр цууг авчирсан Микки маустаа тэрээр бусад бүх дүрүүдээс илүүтэйгээр хайртай. Диснейн бүтээлүүд алдарт хүрэхэд Уолтод биш Миккид гарчигласан захианууд ихээр ирдэг байсан  юм. Уолт Дисней хоёр охинтой ба анх тэдэндээ зориулж хашаан дотроо анхны Дисней Лендийг бүтээжээ. Уолт хэлэхдээ : “хүмүүс надад ийм сайхан үлгэрийн ертөнцийг байгуулсанд баярлалаа гэж хэлэхийг хүсвэл миний хоёр гүнжид ингэж хэлэх нь илүү тохиромжтой гэж би хэлнэ” гэжээ.
Тэрээр агуу шинийг санаачлагч төдийгүй чадварлаг удирдагч байсан юм. Дисней өөрийн компанийн ажилчдынхаа эхлээд зорилгыг, дараа нь мөрөөдлийг мэдэж, тэднийг эерэг сэтгэлгээтэй болгож, алхам тутамдаа инээмсэглэж явахыг зөвлөдөг байжээ. Мөн тэрээр: “Диваажингийн хотын ажилчдыг хүүхдүүд тэнгэрийн элч мэтээр л төсөөлдөг. Тэд ч тийм байдаг толгойн дээрээ цагирагггүй л болохоос..” гэжээ. Бас тэр амьралынхаа ихэнх хэсэгт өөрийнхөө хийхийг хүссэн зүйлийг хийж ирсэн ба Оскарын 29 удаагийн шагнал хүртсэн юм. Уолтын эхнэр Лилайн Дисней хэлэхдээ: “Миний хань жил бүр Оскарын шагнал авахдаа ичдэг, авахгүй бол бүр их ичдэг” гэжээ. Бас Уолт Дисней хоёр охиныхоо сайн аав байж, тэдэндээ хайрыг харамгүй зориулж, буцаад тэрнээс ч их хайрыг авдаг байжээ. Тйимээс энэ их хайрыг түгээгч олон мянган гүнж, ханхүү нарт зориулан, гайхамшигт Диснейн ертөнцийн үүд хаалгыг нээсэн юм. Диснейн хүүхэлдэйн кино бүр цаанаа гүн гүнзгий утга санааг илтгэж, хүүхдийн хүмүүжилд нөлөөлөхүйц бүтээл болдог юм. Би ч гэсэн тэр кинонууд үзэж, тэр номнуудыг уншиж хүмүүжсэн. Тиймдээ ч миний мөрөөдөл түүний тарьсан  үр юм. Одоо тэр үр хэдийнэ цоморлигоо нээн, дэлхийгээс том дэлбээгээ дэлгэсэн. Алдарт зохиолч Дэн Бравн “Да Винчи код” номондоо: “Уолт Дисней бол Ариун Грейлийн түүхийг хойч үеийнхэндээ өвлүүлж үлдээхийн тулд бүх л амьдралаа зориулсан хүн. Дисней цаг үеэсээ хол давсан сэтгэлгээ, хосгүй авьяастан байсан юм” гэжээ. Ихэнх удирдагчид хэлэхдээ “Ромыг нэг л өдөр бүтээгээгүй юм” гэдэг. Яг л үүн шиг Дисней бүх зүйлийг шат дараатай үргэлжлүүлдэг хүн юм. Хамгийн гол нь бусдыг зөв удирдаж, зөвхөн урагшаа тэмүүлнэ гэдэг түүний амьдралын алтан дүрэм. Магадгүй Уолт хэрвээ амьд байсан бол надад ирээд ингэж хэлэх байсан байх:
Иргэн Баярмаа та миний маргааш мөн
Ирээдүй өөд алхах хөл минь мөн
Их хаалгыг татах гар минь мөн
Гэхдээ чи өөрөөрөө байх нь чухал
Гэгээн мөрөөдлөө орхиж болохгүй

Энэ бүгдээс дүгнэлт хийхэд: миний манлайлагч миний мөрөөдлөөс урган гарсан ба өнгөрсөн үеийн манлайлагч минь Уолт Дисней. Өнөөдөр харин би өөрөө байж, Ирээдүйд бас өөрөө хэн нэгний манлайлагч болж үлдэх нь чухал юм.  ‘’’ Би бол манлайлагч....
Бичсэн : Б.Баярмаа   2012 он

No comments:

Post a Comment